BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS
BAHASA JIWA BANGSA

Friday, October 29, 2010

RUMUSAN KARANGAN
PENGENALAN


1.Rumusan karangan dikemukakan sebagai Soalan 1 dalam Bahasa Melayu SPM (Kertas 2).
2.Pada kebiasaannya pelajar diminta menulis rumusan berdasarkan petikan yang diambil daripada rencana akhbar ataupun majalah.
3.Rumusan karangan hendaklah ditulis dalam empat perenggan.
4.Panjang rumusan yang ditulis hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
5.Anda disarankan mengambil masa 35 minit sahaja untuk menjawab soalan rumusan.
6.Bahagian-bahagian penting yang perlu ada dalam rumusan karangan ialah:

PEMARKAHAN

1. Sebanyak 30 markah diperuntukkan untuk rumusan karangan iaitu:
Isi - 20 markah
Bahasa - 10 markah

PANDUAN MENGIRA PERKATAAN
1. Perkataan yang dikira sebagai satu perkataan:
a. nama khas
Contoh : Universiti Perguruan Sultan Idris (UPSI)
Anggota Dewan Undangan Negeri

b. perkataan berulang
Contoh : berombak-ombak
menepis-nepis

c. penggunaan kata sendi di dan ke
Contoh : di sebelah
ke hospital

d. tarikh
Contoh : 15.02.1965
15 Mac 2006

e. angka yang ditulis dengan nombor atau perkataan
Contoh : 1965
dua puluh satu juta

f. gelaran
Contoh : Datuk Seri
Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia

2.Pelajar diwajibkan membilang jumlah perkataan rumusan karangan.
Jumlah perkataan itu hendaklah ditulis di bahagian bawah sebelah kanan kertas jawapan. Pastikan jumlah perkataan untuk rumusan karangan anda tidak melebihi 120 patah perkataan.








3

Monday, October 25, 2010

PUISI TRADISIONAL

DEFINISI

Puisi tradisional merujuk kepada susunan perkataan dalam bentuk karangan berangkap atau suatu bentuk pengucapan dalam susunan yang istimewa berbanding dengan pengucapan biasa seperti yang digunakan dalam pertuturan sehari-hari serta bahasa yang mementingkan kebenaran daya intelektual dan logika. Bentuk, pemikiran dan fungsi Melayu tradisional masih dikekalkan oleh masyarakat seperti keadaan tradidionalnya. Puisi tradisional juga dikenali sebagai puisi lisan yang berkembang dalam kesenian rakyat. Sesetengah bentuk puisi tradisional seperti mantera dan teromba mengandungi unsur ritual dan bersifat magis.


CIRI-CIRI

Pada umumnya, puisi tradisional mempunyai ciri-ciri yang berikut:

a) Memperlihatkan penggunaan bahasa yang lebih baik, ekspresif, kental, mengandungi nilai keindahan serta menimbulkan rangsangan dan kesan kepada pengalaman dan perasaan.

b) Mempunyai bentuk tertentu, berkerat-kerat atau berurutan dalam baris yang sejajar.

c) Ungkapan kata dan bahasa dipengaruhi unsur muzik, lagu, itonasi, kadensa, rentak, irama dan keharmonian bunyi.


d) Baris, rima dan irama disusun membentuk pola atau ikatan tertentu yang dipengaruhi jumlah baris, jumlah perkataan, keseimbangan bunyi dan panjang-pendek perkataan.

e) Wujud pembahagian unit dalam menyatakan idea, misalnya dua baris serangkap atau beberapa baris seuntai.

f) Bersifat lisan, diwarisi dan disebarkan melalui tradisi lisan dengan fungsi kolektif kehidupan masyarakat tradisional.

g) Binaanya terikat oleh aturan tertentu yang memberikan bentuk dan strukturnya.

h) Digunakan dalam kehidupan seharian masyarakat sebagai pengajaran, hiburan, keramaian, ritual, keagamaan dan sebagainya.

i) Ada puisi yang dianggap suci dan berhubung rapat dengan sistem kepercayaan dan adat istiadat, misalnya adat perpatih.

j) Bahasa yang padat kental mengandungi unsur perlambangan, imejan, kiasan dan perbandingan yang bersifat tradisional untuk menyatakan sesuatu dan melahirkan perasaan hati.











JENIS-JENIS

Puisi tradisional terbahagi kepada beberapa jenis, antaranya ialah pantun, syair, gurindam dan seloka.


PANTUN

Pantun ialah sejenis puisi Melayu tradisional yang digunakan untuk menyampaikan pemikiran dan perasaan yang gembira, sedih, rindu, marah dan sebagainya. Mengikut kajian, asal perkataan pantun mungkin berdasarkan kata toen, tuntun, tonton, tuntun, atuntun, matuntun, panton, pantun yang digunakan dalam pelbagai bahasa di Nusantara. Maksudnya merujuk kepada ‘sesuatu pengucapan dengan bahasa yang teratur, tersusun dan indah atau peri laku yang terpimpin, terdidik, bersopan dan bertatasusila’ dalam kesusasteraan Melayu. Istilah pantun atau sepantun asalnya dipakai dengan makna umpama, seperti, sebagai, laksana, bak yakni merujuk kepada perbandingan atau kiasan. Contohnya, ‘tuan umpama kilat cermin, di balik gunung nampak juga’.

Ciri-ciri Pantun

Pantun mempunyai beberapa ciri, antaranya:

a) Rangkapnya berasingan dan boleh berdiri sendiri sebagai satu kesatuan idea.

b) Rangkapnya terbina daripada baris atau kerat yang berpasangan, misalnya dua kerat, empat kerat, enam kerat, lapan kerat dan dua belas kerat. Namun pantun yang popular dan terus berkembang ialah pantun dua kerat dan empat kerat.

c) Jumlah perkataan dalam setiap baris sekitar tiga hingga lima patah perkataan.

d) Jumlah suku kata dalam setiap baris sekitar lapan hingga dua belas suku kata.
e) Skema rima di tengah atau di hujung baris adalah berjajar berselangan, iaitu ab;ab. Ada juga skema ringan yang sama iaitu aa;aa.

f) Stuktur pantun terdiri daripada dua unit, iaitu pembayang (sebagai kiasan) dan maksud (sebagai inti persoalan). Pembayang ialah gambaran alam dan maksud ialah gambaran sifat dan sikap manusia.

g) Setiap rangkap memiliki kesatuan idea yang lengkap.

h) Penggunaan lambang yang sesuai dengan norma, nilai dan tanggapan masyarakat setempat.

i) Pantun yang baik mempunyai hubungan idea dan wacana antara unit pembayang dengan unit maksud.























SYAIR

Syair merupakan bentuk puisi tradisional ciptaan dan kepunyaan orang Melayu yang mendapat pengaruh Arab dan Parsi. Kata syair berasal daripada istilah Arab sh’ir yang bererti puisi dan sha’r yang bererti penyair, pengarang atau penyajak. Istilah ini berkembang dalam pelbagai bahasa Nusantara seperti sa’e, saiyo, sair, singir dan syair. Dalam puisi Melayu tradisional, bentuk syair dipercayai diperkenalkan dan dikembangkan oleh Hamzah Fansuri (Syair Burung Punggak, Syair Perahu) sekitar abad ke-16 dengan tujuan mengajarkan agama Islam.


Ciri-ciri Syair

Syair mempunyai beberapa ciri, antaranya:

a) Empat baris serangkap.

b) Jumlah perkataan dalam setiap baris tiga hingga lima patah perkataan. Jumlah suku kata bagi setiap baris lapan hingga dua belas suku kata.

c) Tergolong dalam jenis puisi kata.

d) Skema rima hujungnya sama iaitu aa;aa.

e) Keempat-empat baris dalam satu rangkap adalah kesatuan idea namun rangkap berkenaan tidak dapat berdiri sendiri.

f) Dalam satu baris terdapat satu hentian yang ditandai dengan jeda.

g) Serangkap syair akan diikuti rangkap seterusnya untuk membawa satu kesatuan yang lengkap sebagai satu cerita atau pemerian peristiwa.

h) Isi syair umumnya merupakan cerita atau pemerian yang panjang sama ada mengenai kisah percintaan, keagamaan, falsafah, pengajaran dan sebagainya.


GURINDAM
Gurindam ialah sejenis puisi Melayu tradisional yang telah diperkenalkan oleh Raja Ali Haji melalui “Gurindam Dua Belas” yang dikarang pada tahun 1846. Terdapat dua jenis gurindam berdasarkan bentuknya, iaitu yang terikat dan yang tidak terikat. Bentuk yang terikat terdiri daripada dua baris serangkap mengandungi tiga hingga empat patah perkataan dengan skema rima a;a. Manakala bentuk yang tidak terikat mengandungi jumlah baris, jumlah perkataan dan jumlah suku kata dalam sebaris serta skema rima yang tidak tetap. Bahasa gurindam biasanya bernas dan serius. Isinya pula mengandungi nasihat, pengajaran, kebenaran serta pernyataan perasaan cinta. Seuntai gurindam memerlukan beberapa rangkap untuk melengkapkan keseluruhan idea.

Ciri-ciri Gurindam

Gurindam mempunyai beberapa ciri, antaranya:

a) Jumlah baris dalam serangkap, jumlah perkataan dalam sebaris dan jumlah suku kata dalam setiap baris adalah tidak tetap.
b) Jumlah rangkap dalam gurindam tidak ditentukan.
c) Lazimnya terdiri daripada dua baris serangkap.
d) Skema rima hujung adalah sama, iaitu a;a.
e) Ada kalanya wujud unsure asonansi dan aliterasi dalam perkataan yang digunakan.
f) Ada kalanya tersisip bentuk puisi tradisional yang lain seperti pantun atau syair.
g) Rangkapnya terbahagi kepada unit syarat atau induk kalimat (baris pertama) dan jawab atau anak kalimat (baris kedua).
h) Umumnya mengandungi pernyataan yang serius terutama untuk memberi pengajaran atau menyatakan perasaan cinta.

Jenis-jenis Gurindam

Gurindam dapat dijeniskan berdasarkan bentuknya. Terdapat dua jenis gurindam, iaitu gurindam berbentuk bebas (tidak terikat) dan gurindam berbentuk terikat.



SELOKA
Istilah seloka berasal daripada perkataan Sanskrit shloka. Dalam bahasa Melayu, seloka beerti berseloroh, berjenaka atau menyindir. Seloka merupakan puisi yang paling tua dalam kesusasteraan Melayu. Seloka dipercayai datang ke alam Melayu bersama-sama perkembangan agama Hindu di Asia Tenggara. Teks Mahabarata dan Ramayana merupakan buku terawal yang ditulis dalam bentuk seloka.
Sebagai puisi tradisional, karangan berangkap atau bahasa berirama, seloka lebih merupakan pepatah, bidalan atau perumpamaan yang mengandungi unsur jenaka, gurau senda, olokan, ejekan dan sindiran. Walaupun seloka merupakan puisi bercorak senda gurau namun isinya mengandungi sindiran yang menjadi pengajaran dan teladan kepada pembaca. Kebanyakan seloka Melayu ditulis dalam bentuk terikat yakni empat baris serangkap dengan memakai bentuk pantun atau syair. Selain itu, seloka juga ditulis dalam bentuk bebas, iaitu setiap barisnya menjadi isi seloka berkenaan.

Ciri-ciri Seloka

Seloka mempunyai beberapa ciri, antaranya:

a) Karangan berangkap yang memakai pertentangan bunyi rima hujung yang bebas.
b) Terbahagi kepada unit pembayang (induk kalimat) dan unit maksud (anak kalimat).
c) Perkataan sindiran atau ejekan disampaikan dalam bentuk berangkap.
d) Mengandungi unsur jenaka atau gurau senda.
e) Digunakan untuk menyindir sambil mengajar.

ANTOLOGI HARGA REMAJA : CERPEN

Ibu dan Ceper
Karya : Shahnon Ahmad
Sinopsis

Penulis (aku) mencintai Sungai Ceper seperti dia mencintai ibunya sendiri. Penulis menggambarkan ibunya sangat rajin kerana dia bergerak dan aktif di mana-mana sahaja dia berada seperti di baruh untuk menajak dan menyisir selut, memikul gemal padi, menanam benih-benih, mengejar burung yang cuba memakan padi, menuai padi masak dan menjunjung gemal-gemal padi yang masak ke dalam jelapang. Semasa kecil, aku digambarkan sering bersama-sama rakan untuk turun ke lubuk bagi meragau ikan atau bermain acilut dengan gembiranya. Ibu sangat rajin kerana dia akan turun dari rumah selesai sahaja sembahyang subuh. Ibu rajin bersawah, menetak mengkuang, bergotong-royong memasak di tempat kenduri rumah jiran atau menziarahi orang yang meninggal.

Apabila hujan turun tanpa henti, air Sungai Ceper digambarkan naik menenggelamkan sawah padi penduduk kampung. Ibu sangat marah akan Sungai Ceper kerana menenggelamkan sawah padinya. Bapa gemar memikat burung ketitir sehinggakan ibu marah kerana bapa masih ingin pergi memikat ketitir walaupun padinya habis ditenggelamkan air. Setiap kali bapa pulang daripada memikat ketitir, dia akan membawa pulang sama gadung. Apabila Sungai Ceper kering kerana kemarau, sawah padi penduduk kampong juga mati. Kini, ibu dan bapa penulis sudah tiada dan penulis sudah berkahwin, beranak dan bercucu. Namun Sungai Ceper masih wujud walaupun airnya kurang jernih dan arusnya tidak deras kerana pencemaran. Ikan-ikan yang terdapat di dalam air sudah tidak dapat dilihat lagi kerana air yang keruh.

Penulis (aku) terkenangkan ibu yang terjatuh di dalam baruh dan terpijak tunggul sehingga ibu menjadi lumpuh. Ibu sudah tidak boleh bergerak, cuma mata dan mulut ibu sahaja yang galak seperti Sungai Ceper. Mujurlah aku berkahwin dengan gadis kampung yang tidak kekok turun ke sawah untuk menggantikan tempat ibu. Bapa pula sudah tidak berdenak ketitir lagi lantaran tua namun hanya boleh menjaga cucu dan memicit badan ibu sahaja. Aku teringat pada suatu hari aku menjerit marah apabila terpaksa memangku ibu agak lama kerana ibu ingin membuang air besar tetapi tidak keluar-keluar. Ibu sangat sedih lantas aku menyesal lalu memohon maaf daripada ibu kerana sebenarnya aku tidak sedar bertindak sedemikian. Aku juga teringat ibu yang meninggal dunia dalam keadaan aman tanpa menempuh banyak kerumitan.

Aku sudah lama melihat Sungai Ceper yang tercemar dengan bangkai ayam, itik, biawak, ular, babi dan lain-lain lagi yang menyebabkannya tercemar dan berbau busuk. Aku juga teringat pada suatu malam, ayah jatuh tersungkur lalu meninggal dunia. Kini, aku dan isteriku sudah tua dan tidak ke sawah lagi. Kami hanya mampu menjaga cucu-cucu sahaja kerana anak-anak kami pula yang ke sawah mengambil alih tugas kami. Namun begitu Sungai Ceper sudah hilang serinya dan boleh dikatakan sudah ‘mati’ seperti ibu.




Tema

Kepentingan ibu sebagai tonggak keluarga yang gigih serta bersemangat dalam kehidupan dan kepentingannya sama dengan sungai yang menjadi sumber air kepada manusia dan tumbuh-tumbuhan.
Ibu ialah lambang kekuatan dan kegigihan keluarga yang berusaha mencari rezeki. Kegigihan ibu bersawah banyak bergantung kepada Sungai Ceper yang berfungsi sebagai sumber air kepada tanaman. Hubungan langsung ibu dan sungai akhirnya semakin renggang apabila ibu sakit dan Sungai Ceper pun ‘sakit’ kerana pencemaran.


Persoalan

1. Kegigihan seorang perempuan yang memikul tanggungjawab sebagai isteri dan bergelar ibu dalam usahanya menyara kehidupan harian keluarga.
Ibu mampu melakukan semua kerja rumah tangga, bersawah, mencari sumber rezeki tambahan dan juga berfungsi dalam masyarakat.

2. Kepentingan sungai kepada kehidupan manusia.
Sungai Ceper yang deras dan jernih menjadi sumber kepada manusia untuk bersawah, meragau ikan dan mandi-manda. Airnya penting untuk pesawah padi seperti ibu dan anak-anak kampung.

3. Sifat tidak bertanggungjawab manusia.
Sungai Ceper tercemar teruk apabila manusia membuang segala macam sampah hingga sungai itu semakin cetek dan tidak berdaya membawa sampah yang ada di dalamnya.

4. Persoalan kasih sayang.
Kasih sayang aku kepada ibu dan sungai, sumber air dan rezeki di kampungnya. Aku sangat mencintai Sungai Ceper, sama seperti mencintai ibu yang bersusah-payah membesarkannya dengan tabah.

5. Ketabahan anak yang menjaga kebajikan ibunya yang telah tua.
Aku menjaga ibu yang lumpuh dan tidak boleh bergerak. Aku menyesal dan memohon maaf daripada ibu setelah berkasar sehingga menyebabkan ibu bersedih.




Watak dan Perwatakan

IBU

1. Serba boleh, cergas dan cekap bekerja
Ibu boleh melakukan sesuatu kerja dengan cepat bermula selepas subuh sehingga hampir maghrib, malah ibu melakukan semua jenis kerja.

2. Rajin dan bertanggungjawab
Ibu rajin membuat pelbagai kerja, menggunakan tulang empat keratnya, tanpa bantuan suaminya yang menjadi kaki burung. (halaman 100)


3. Tidak suka berleter dan akur dengan sikap suaminya
Ibu tidak pernah bising walaupun suaminya tidak langsung membantunya bersawah dan tidak mengendahkan hal ehwal keluarga. Hal ini demikian kerana suaminya kaki burung.

4. Wanita yang tabah
Walaupun Sungai Ceper telah menyebabkan padi yang ditanami ibu musnah, ibu tidak berputus asa malah apabila keadaan pulih, ibu bersawah lagi agar keluarganya tidak terus-terusan makan ubi gadung.

5. Bermasyarakat
Walaupun ibu sibuk bekerja, ibu tidak lupa terlibat dalam hal-hal kemasyarakatan. Ibu akan pergi ke majlis kenduri-kendara dan menziarahi orang yang meninggal. (halaman 100)

6. Sensitif
Ibu cepat terasa dan terluka. Ibu menangis ketika ‘aku’ menjerit kuat sewaktu ibu sedang buang air besar. (halaman 100)

7. Beliau lumpuh setelah terlanggar tunggul kayu. Kecelakaan yang dialaminya kekal sehingga beliau meninggal dunia.



‘AKU’

1. Penyayang
‘Aku’ ialah anak yang penyayang kerana sentiasa mengingati ibunya walaupun telah 40 tahun ibu meninggal dunia. ‘Aku’ amat menyayangi kedua-dua ibu bapanya.

2. Bertanggungjawab
‘Aku’ anak yang ada rasa tanggungjawab. ‘Aku’ dan isterinya meneruskan kerja-kerja bersawah setelah ibunya lumpuh dan bapanya tidak kuat lagi. ‘Aku’ juga bertanggungjawab menjaga ibunya yang lumpuh dan bapanya yang telah tua.

3. Mengenang dan menghargai jasa ibu
‘Aku’ mengenang dan menghargai susah payah ibu bekerja untuk membesarkan anak-anak. Rasa penghargaan jelas kerana ‘aku’ sentiasa mengingati setiap liku dan apa-apa sahaja yang dilakukan oleh ibunya.

4. Anak tunggal dalam keluarga.

5. ‘Aku’ mewarisi pekerjaan keluarga sebagai pesawah

6. ‘Aku’ sudah berumah tangga dan beroleh dua orang anak serta sudah bercucu.



AYAH

1. Suami yang kurang bertanggungjawab kerana tidak turun ke sawah untuk menyara kehidupan keluarga.

2. Suka membuang masa dengan hobi memikat burung ketitir.

3. Ayah hanya menjalankan tanggungjawab membantu keluarga setelah didesak oleh isteri.

4. Beliau berikhtiar mencari sumber makanan lain apabila padi sawah tidak mendatangkan hasil iaitu dengan membawa balik gadung setiap kali mendenak ketitir.

5. Ayah seorang yang penyayang. Misalnya ayah membantu menjaga cucu dan memicit isterinya yang sakit.

6. Ayah meninggal dunia akibat jatuh tersungkur di kepala tangga.




LATAR TEMPAT

1. Sungai Ceper

1. Tempat penduduk kampung, termasuk ibu mendapat sumber air.
2. Sawah mendapat sumber pengairan.
3. Sumber binatang mendapat minuman
4. Tempat spesies akuatik/habitat spesies ikan dan udang.
5. Tempat pembuangan sampah sarap oleh manusia yang tidak bertanggungjawab sehingga sungai tercemar.
6. Pernah kering kerana dilanda kemarau berpanjangan.
7. Air semakin kering dan tidak mengalir.


2. Sawah

1. Tempat ibu mencari rezeki.
2. Semasa banjir, padi musnah.
3. Semasa kemarau, sawah kering dan padi mati. Ikan di sawah juga mati.
4. Tempat ibu terjatuh kerana terpijak tunggul lama.
5. Tempat ‘aku’ dan isterinya mencari rezeki dan meneruskan tugas ibu.
6. Tempat bapa cuba menyelamatkan padi tetapi tidak berdaya melawan arus.
7. Tempat anak-anak ‘aku’ meneruskan hidup setelah ‘aku’ tua.


3. Rumah Ibu

1. Tempat tinggal ibu, bapa dan ‘aku’.
2. Tempat ibu berehat pada waktu malam setelah penat sehari-harian bekerja.
3. Tempat ibu tinggal semasa lumpuh dan tidak boleh bergerak lagi.
4. Tempat bapa menghabiskan masa tuanya, menjaga ibu yang lumpuh dan menjaga cucu.
5. Tempat ibu menangis dan terluka ketika ‘aku’ menjerit semasa ibu lama membuang air besar.
6. Tempat ibu menghembuskan nafas terakhir dengan tenang dan aman.
7. Tempat ayah meninggal setelah terjatuh dan pengsan di kepala tangga.




LATAR MASA


1. Masa kini

1. ‘Aku’ telah tua, ada anak yang telah besar dan sudah bercucu. Semasa ini ibu dan ayah telah tiada. Sungai Ceper telah tercemar teruk kerana sampah sarap dan alirannya hamper terhenti. Sungai Ceper masih ada tetapi sungai ini terlalu cetek, air telah hamper kering dan tidak lagi digunakan oleh orang ramai.


2. Masa Lalu

1. Sepuluh tahun lalu setelah ibu terjatuh, lumpuh dan meninggal. Ibu tidak dapat bergerak lagi. Kerja-kerja di sawah diteruskan oleh ‘aku’ dan isterinya. Ayah telah tua dan tidak berketitir lagi. Sejak ibu lumpuh, Sungai Ceper juga seperti ‘lumpuh’.

2. Empat puluh tahun lalu, ibu masih muda dan ‘aku’ teruna. Sungai Ceper mengalir deras, mengairi sawah, menjadi lubuk ikan, tempat penduduk mandapatkan sumber air dan memperoleh sumber makanan iaitu ikan. Sungai Ceper pernah banjir dan kering kerana kemarau. Ibu pula mengusahakan sawah dan amat cekap bekerja serta melakukan pelbagai pekerjaan. Bapa pula menjadi kaki burung sehingga tidak membantu ibu dan menyerahkan tugas menyara dan hal keluarga kepada ibu. Ibu marah dengan Ceper yang menyebabkan padinya musnah dan tidak menjadi. Ibu tidak menggunakan Ceper lagi setelah Ceper kering dan berbau busuk. Ibu menggunakan telaga.



LATAR MASYARAKAT

1. Masyarakat Kampung
Mereka menjadi pesawah padi dan petani yang bergantung hidup kepada alam sebagai sumber untuk memperoleh makanan.

2. Masyarakat yang rajin berusaha tanpa jemu
Ibu ialah lambing masyarakat yang rajin berusaha walaupun usahanya musnah disebabkan Sungai Ceper tetapi dia masih terus berusaha bersawah padi setelah semuanya pulih.

3. Masyarakat yang tidak bertanggungjawab
Mereka membuang sampah ke tempat yang tidak sepatutnya sehingga Sungai Ceper tercemar teruk. Bapa juga lambing masyarakat yang tidak bertanggungjawab sebagai ketua keluarga kerana asyik berketitir.

4. Masyarakat yang perihatin
‘Aku’ ialah masyarakat yang prihatin dan sentiasa memerhatikan setiap gerak dan liku Sungai Ceper dan kehidupan ibunya. ‘Aku’ prihatin akan nasib sungai yang semakin hari semakin tercemaR.

NILAI MURNI

1. KASIH SAYANG
Kasih sayang ‘aku’ kepada Sungai Ceper dan ibunya terlihat melaluui kenangannya kepada sungai itu dan ibunya. Setiap pergerakan sungai dan ibunya tidak lekang daripada ingatannya.

2. KEGIGIHAN
Ibu cekal dan gigih berusaha walaupun tanpa bantuan suaminya yang suka berketitir dan langsung tidak mengendahkan hal keluarga. Ibu terus gigih berusaha menanam padi setelah padinya musnah akibat banjir.

3. BERTANGGUNGJAWAB
‘Aku’ merupakan anak yang bertanggungjawab menjaga dan membantu orang tuanya bekerja. ‘Aku’ juga menjaga ibu yang lumpuh dan tidak dapat bergerak.

4. BERDIKARI
Ibu berupaya membuat kerja-kerja bersawah dan kerja-kerja lain bersendirian tanpa bantuan suaminya yang suka berketitir. Ibu juga membuat semua kerja rumah dan segala urusan keluarga diserahkan bulat-bulat kepada ibu.

5. BERSYUKUR
‘Aku’ berterima kasih dan mengenang budi ibunya dengan menjaga ibunya semasa ibunya lumpuh. ‘Aku’ bersyukur dengan kewujudan dua sumber yang berharga dalam kehidupannya iaitu ibunya dan Sungai Ceper walaupun kedua-dua sumber ini telah ‘mati’. Pada suatu ketika dahulu, kedua-duanya menjadi nadi dan tonggak kehidupan.

6. KESABARAN
Ibu terpaksa bersabar melayani kerenah suaminya yang kurang memberikan perhatian terhadap kebajikan keluarganya.


PENGAJARAN

1. Kita hendaklah menyayangi ibu bapa yang telah tua dan sakit.
‘Aku’ menyayangi, menghargai dan menyanjung jasa ibu. ‘Aku’ menjaga ibu yang lumpuh dan tidak dapat bergerak.

2. Kita mestilah menyayangi dan menghargai alam sekitar.
Sungai Ceper penting dan memberi sumbangan kepada kehidupan penduduk kampung. Malangnya sungai itu telah dicemari.

3. Ketua keluarga mesti bertanggungjawab menyara kehidupan keluarga.
Bapa menunjukkan sikap tidak bertanggungjawab kerana membiarkan ibu yang membuat kerja-kerja bersawah sedangkan bapa hanya suka berketitir.

4. Kita hendaklah rajin dan gigih melakukan sesuatu pekerjaan.
Ibu gigih dan rajin berusaha dengan bersawah, mencari mengkuang dan sebagainya untuk menambahkan rezeki keluarga.



LATIHAN PENGUKUHAN

Baca petikan cerpen di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.

Ibu terus lumpuh dan tidak boleh bergerak lagi. Hanya mata ibu dan mulut ibu yang rancak bergerak seperti arus Ceper pada usia yang lebih muda. Semenjak itu bapa tidak berdenak ketitir lagi meskipun keliling rumah masih tersangkut sangkar-sangkar ketitir yang berbagai-bagai bentuk.

Itulah zaman menderita yang amat pedih bagi kami sekeluarga. Aku sudah kahwin waktu itu dan sudah pun memperoleh dua orang anak. Mujur juga aku peroleh isteri anak kampung yang tidak pantang turun ke sawah dan tidak takut pada lintah dan pacat. Kami berdualah menggantikan tempat ibu.

Meskipun bapa sudah tidak lagi menjadi kaki burung ketitir, bapa sudah agak tua dan tidak boleh berbuat apa-apa lagi. Bapa hanya berada di rumah makan dan tidur saja. Sikit-sikit boleh juga jaga cucu dan picit-picit tubuh ibu, tetapi bapa sebenarnya sudah dimakan tua waktu itu.

(Dipetik daripada ’Ibu dan Ceper’ oleh Shahnon Ahmad
dalam antologi Harga Remaja, Dewan Bahasa dan Pustaka)

i. Berikan maksud rangkai kata ’menderita yang amat pedih’ berdasarkan petikan. (2 markah)

ii. Apakah usaha-usaha yang perlu dilakukan untuk menyembuhkan penyakit
lumpuh yang dialami oleh ibu? (3 markah)

iii. Jelaskan satu nilai murni daripada petikan dan dua nilai murni lain daripada keseluruhan cerpen. (3 markah)