BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS
BAHASA JIWA BANGSA

Friday, October 5, 2012

Haramain

Kenangan Setahun Lalu

Pagi 6 Oktober 2011 disapa dengan mengerjakan solat Subuh di sebuah masjid berdekatan dengan lapangan terbang Madinah.  Memang terasa asing, namun aku amat tersentuh dengan kehadiran kali pertama aku dan suami berada di bumi yang selama ini amat diimpikan untuk sampai.  Suasana di perkarangan masjid itu menyentuh jiwaku dan menyedarkan aku bahawa sekarang aku telah berada di tanah yang banyak menyimpan kisah kehidupan Rasulullah SAW.  Selesai solat, aku dan jemaah lain terus mendapatkan bas yang telah sedia menuggu untuk membawa kami ke hotel penginapan sepanjang lapan hari jadual yang ditetapkan untuk berada di Madinah.  Ku lihat bagasi-bagasi kami semuanya telah diangkut ke atas bumbung bas, suatu pemandangan yang tak pernah dilihat di negara kita.  Lapangan terbang Madinah ini tidaklah sebesar mana tetapi peranannya cukup penting kerana jelas terlihat urusan yang agak sibuk di terminalnya.  Aku bersama-sama dengan jemaah yang lain tiba di sini dengan pesawat KT20 yang berlepas dari KLIA pada pukul 1.30 pagi waktu Malaysia, 6 Oktober 2011.  Kami terus dibawa ke hotel penginapan, Dyar International Hotel.  Sarapan pagi pertama kami adalah di hotel ini. Cukup selesa menginap di sini, syukur alhamdulillah. 

Selesai urusan di hotel aku dan suami terus mengambil kesempatan untuk meninjau kawasan sekitar.  Sudah tentulah tempat pertama yang dicari oleh kami adalah lokasi Masjid Nabawi.  AllahhuAkbar.  Masjid Nabawi di hadapan mata kami.  Terpegun, terharu dan rasa sebak di dadaku.  Kami terus melangkah masuk dan ku kira belum begitu ramai orang di sini maka mudahlah bagi kami yang baru pertama kali tiba.  Aku dan suami solat zohor pertama di masjid suci ini.  Di perkarangan masjid telah terbuka payung-payung besarnya untuk meneduhkan para jemaah yang berada di sini.  Lantainya putih bermarmar.  Di hadapan setiap pintu masuk terdapat dua orang polis wanita yang bertugas.  Beg kami diperiksa untuk memastikan kami tidak membawa barang-barang yang dilarang seperti telefon mahupun kemera.  Di dalam masjid para jemaah khusyuk dengan ibadat masing-masing dan sempat aku melihat berpuluh-puluh tong air zamzam disediakan untuk setiap ruangan.  Aku mengambil peluang membasahi tekak, sejuk rasanya.  Di celah-celah para jemaah itulah aku menyempitkan diri untuk turut sama berada dalam masjid.  Selesai solat, aku keluar dan pandangan mata terus tertumpu ke arah ramainya para jemaah di perkarangan luar.  Penuh.  Andai kata kita terlambat sedikit sahaja untuk hadir, maka sudah pastilah di luar inilah perlu kita bentangkan sejadah untuk bersolat jemaah.  Daripada pelbagai bangsa dapat ku kenali dengan warna kulitnya, pertuturannya dan juga fizikal tubuh badan mereka.  Subhanallah, Maha Suci Allah.  AgamaMu telah menghimpun kami semua di sini ...Aku bersyukur kerana diberi kesempatan olehMu untuk turut berada di bumi Haramain ini.           

0 comments: