BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS
BAHASA JIWA BANGSA

Thursday, May 30, 2013

Saat Ini Aku Sudah Menjejaki Sebuah Negara Nusantara

Lapangan Terbang Soekarno Hatta, Jakarta menyambut kedatangan kami yang menaiki penerbangan 701 Mandala Airline buat pertama kali.  Gugur gerimis ketika kami menjejakkan kaki di sini sekitar pukul 2.00 petang pada tanggal 27 Mei 2O13.  Seorang anak muda setia menjemput rombongan kami seramai 18 orang.  Memiliki perawakan yang cukup baik serta ganteng, lantas namanya diperkenalkan sebagai Uus Rusganda.

Kami mengisi tempat duduk masing-masing di dalam bas pariwisata yang akan membawa kami ke destinasi Restoran Bukit Randu Bandara untuk menikmati hidangan makan tengahari serta solat.  Selera terbuka melihat menu yang nampak begitu menyelerakan, ikan masak masam manis, sotong goreng celup tepung, ayam goreng dan beberapa lagi jenis masakan orang Indonesia.  Selesai solat kami terus bertolak ke Bandung, sebuah bandar yang keempat terbesar di Indonesia.  Perjalanan memakan masa yang agak panjang iaitu lebih tiga jam untuk sampai ke Bandung.  Aku mengambil peluang untuk melihat panorama tempatan sementara hari masih siang dan terpaksa berada dalam perjalanan yang jauh ini.  Wajah kota Jakarta di ambang sore aku tatapi hanya melalui jendela pariwisata .  Akhirnya kami tiba di bandar Bandung setelah malam menjelma dan tanpa membuang waktu kami  terus dibawa ke Toko Tiga untuk membeli-belah pelbagai jenis pakaian yang berkenan di hati.  Sehingga pintu kedai Toko Tiga itu hendak ditutup, barulah kami beredar untuk makan malam dan seterusnya dibawa ke hotel penginapan - Hotel V Bandung.