BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS
BAHASA JIWA BANGSA

Sunday, December 5, 2010

MERAH SILU

Sinopsis

Merah Gajah berkahwin dengan Puteri Betong. Puteri Betong melahirkan Merah Silu. Selepas itu Puteri Betong melahirkan Merah Hasum pula.

Puteri Betong mempunyai sehelai rambut berwarna keemasan di tengah kepala. Pada suatu hari Merah Gajah terlihat rambut itu dan Merah Gajah meminta izin untuk mencabut rambut itu. Puteri Betong tidak membenarkannya kerana jika dicabut maka bercerailah mereka. Merah Gajah acap kali meminta untuk mencabut rambut itu tetapi Puteri Betong tidak mengizinkan. Merah Gajah mencabut rambut itu ketika Puteri Betong sedang tidur. Merah Gajah menganggap tidak akan ada apa-apa yang berlaku. Malangnya darah keluar dari liang rambut yang dicabut itu. Akhirnya Puteri Betong hilang apabila darah berhenti keluar

Orang suruhan Merah Gajah memberitahu Raja Muhammad (bapa Puteri Betong). Raja Muhammad marah lalu menghimpunkan tentera untuk pergi membunuh Merah Gajah. Raja Ahmad (bapa Merah Gajah) diberitahu tentang hal itu. Raja Ahmad terlalu marah lalu menghimpunkan tentera untuk menyerang Raja Muhammad. Akhirnya Raja Muhammad dan Raja Ahmad mati kedua-duanya dalam pertempuran itu

Merah Silu mencadangkan kepada Merah Hasum agar mereka meninggalkan Semerlanga. Merah Silu mencadangkan mereka pergi mencari negeri yang lebih baik. Lagipun Merah Silu memberitahu bahawa mereka sudah tiada sesiapa lagi di situ.

Merah Silu dan Merah Hasum sampai di sebuah negeri bernama Beruana. Merah Silu memasang bubu untuk menangkap ikan. Merah Silu mendapati bubunya penuh dengan cacing gelang. Merah Silu membuang cacing itu dan memasang bubu lagi tetapi masih didapati cacing gelang dalam bubunya. Merah Silu melakukan perkara itu beberapa kali tetapi masih terdapat cacing gelang. Akhirnya Merah Silu membawa balik cacing gelang itu lalu direbusnya di dalam kawah. Merah Silu mendapati cacing itu bertukar menjadi emas dan buihnya menjadi perak. Merah Silu menjadi kaya.

Orang memberitahu Merah Hasum tentang hal Merah Silu. Tetapi Merah Hasum berdiam sahaja. Merah Silu kemudian mengupah orang-orang menangkap kerbau liar. Merah Hasum tidak suka tabiat Merah Silu mempermainkan kerbau liar itu. Merah Hasum memberitahu dia berasa malu akan perbuatan Merah Silu. Merah Hasum meminta Merah Silu meninggalkan tempat itu jika tidak mahu mendengar katanya. Merah Silu ingin mencari tempat tinggal lain setelah mendengar pesanan Merah Hasum.

Merah Silu membina petempatan di simpang di hulu Karang. Penduduk kampung tidak suka kerana kerbau Merah Silu makan tanaman mereka. Merah Silu berpindah lalu sampai di Buluh Telang. Megat Iskandar menyambut Merah Silu dan menjamunya makan. Merah Silu memohon keizinan untuk tinggal di Buluh Telang. Megat Iskandar mengizinkan Merah Silu tinggal di situ. Megat Iskandar memberitahu bahawa ladangnya luas di situ dan kerbau mempunyai banyak tempat makan. Merah Silu menjadikan Megat Iskandar bapa angkatnya.

Merah Silu gemar menyabung ayam di Buluh Telang. Merah Silu membayar wang taruhan kepada orang yang kalah. Ramai orang datang menyabung ayam kerana berita itu telah tersebar. Penonton yang datang menonton sabung ayam pun diberi seekor kerbau

Megat Iskandar mencadangkan agar Merah Silu dijadikan raja. Megat Iskandar mencadangkan hal itu kerana Merah Silu keturunan raja dan hartawan. Tun Aria Benong enggan kerana tidak mahu keturunannya diperintah Merah Silu. Megat Iskandar tetap ingin merajakan Merah Silu.

Apabila Merah Silu menjadi raja, Sultan Maliku’l Nasar menyerang Merah Silu. Sultan Maliku’l Nasar tewas lalu berundur ke negeri Benua. Merah Silu terus memerangi Sultan Maliku’l Nasar hingga melarikan diri ke rimba. Merah Silu memerangi lagi hingga Sultan Maliku’l Nasar lari ke beberapa tempat. Sultan Maliku’l Nasar akhirnya tewas. Merah Silu dirajakan di Rimba Jerun oleh Megat Iskandar.

0 comments: