BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS
BAHASA JIWA BANGSA

Sunday, November 14, 2010

MAJLIS PERSARAAN TUAN HAJI MAT SAID BIN MOHAMAD

SMK KAMIL, PASIR PUTEH, KELANTAN 14 NOVEMBER - Seorang lagi guru yang amat dikasihi oleh para pelajar bakal menamatkan usia perkhidmatan beliau pada 25 Disember 2010 nanti. Beliau memilih untuk bersara wajib pada umur 56 tahun. Guru yang dimaksudkan ialah Tuan Haji Mat Said bin Mohamad. Justeru Kelab Guru dan Kakitangan SMK Kamil telah menganjurkan majlis persaraan untuk beliau pada pagi ini bertempat di Dewan Besar SMK Kamil.

Pengerusi majlis ialah Pn. Rohana binti Mohd Noor. Majlis dimulai dengan bacaan doa, dan disusuli dengan ucapan wakil pelajar oleh anakanda Mohd Saddam bin Abdullah. Seterusnya Tn Hj Mohd Razak bin Che Yaakob, PK Pentadbiran menyampaikan ucapan mewakili tuan pengetua dan seluruh warga SMK Kamil. Tuan Haji Mat Said bin Mohamad turut dijemput untuk meluah kata-kata ucapan terakhir beliau sebelum meninggalkan sekolah ini. Majlis penyampaian cenderahati dan acara bersalam-salaman mengakhiri tirai majlis jasamu dikenang dan budimu disanjung ini.

Berikut adalah sedikit coretan yang menyusuri perjalanan kehidupan seorang ustaz yang telah menabur banyak jasa dalam persada pendidikan khasnya di SMK Kamil:

Pada redup wajah seorang ustaz, ada serimbun pengalaman menghiasi perjalanan kehidupannya. Lukisan semalam yang dilalui penuh dengan catatan suka duka sebagai seorang pendidik. Untuk itu marilah kita menyelami perjalanan kehidupan Tn Hj Mat Said bin Mohamad

Nun di sebuah desa dalam daerah Besut, Terengganu, berbunga hati sepasang suami isteri menyambut kelahiran bayi mereka pada tanggal 25 Disember 1954. Bayi comel berkulit putih bersih itu kemudiannya diberikan nama Mat Said bin Mohamad. Mekar harapan ayah bonda untuk melihat anak ini membesar sebagai seorang ustaz yang padanya nanti boleh ditumpangkan ilmu dunia dan akhirat.

Justeru anak kecil ini dihantar untuk mendapatkan pendidikan awal di SK Kerandang dari tahun 1961 hingga 1969. Beliau seterusnya melanjutkan pelajaran ke SM Agama Ittifakiah, Jerteh pada tahun 1966 hingga 1969. Setelah lulus Sijil Rendah Pelajaran, beliau meneruskan pengajian ke SM(A) Sultan Zainal Abidin, Kuala Terengganu pada tahun 1970 hingga 1972. Kemudian beliau melanjutkan pelajaran ke tingkatan 6 di Kolej Islam Kelang pada tahun 1973 hingga 1974. Berbekalkan kelulusan Sijil Tinggi Pelajaran (STP), anak muda yang berwawasan ini akhirnya berjaya menjejakkan kaki ke menara gading, Universiti Kebangsaan Malaysia pada tahun 1975 hingga 1978. Harapan keluarga ditunaikan apabila beliau lulus dengan Ijazah Sarjana Muda Pengajian Islam serta Diploma Pendidikan yang membolehkan beliau menjawat jawatan sebagai seorang ustaz.

Tuan Haji Mat Said bin Mohamad memulakan tugas sebagai guru muda yang berjiwa kental untuk menabur bakti di SMK Kuala Krai pada tanggal 17 Ogos1978 hingga 31 Disember 1982. Seterusnya beliau berhijrah ke SMK Kamil pada 1 Januari 1983 hingga 31 Ogos 1983. Beliau kemudiannya dipinjamkan untuk berkhidmat di SM (A) Saniah pada 1 September 1983 hingga 31 Disember 1986. Dan seterusnya beliau kembali semula bertugas di SMK Kamil ini pada 1 Januari 1987 hinggalah sekarang. Beliau meraih pengalaman sebagai seorang guru selama tahun.

Dengan wajah kacak, menawan dan bergaya, beliau bertemu cinta pertama dan seterusnya ke jinjang pelamin bersama Pn Azimah binti Shafie pada tahun 1984. Membina teratak keluarga di Kampung Surau, Pasir Puteh dan hidup berbahagia bersama 7 orang cahaya mata, 4 orang perempuan dan 3 orang lelaki. Anak pertama telah selesai menamatkan pendidikan dan telah mula bertugas di UIA. Anak kedua di UITM dan anak ketiga di UIA. Anak keempat di tingkatan 5 dan anak bongsu berusia 5 tahun.

Tuan Haji Mat Said banyak melakar pengalaman sebagai seorang Setiausaha Biasiswa iaitu Setiausaha Biasiswa yang paling lama di JPN Kelantan (1987 – 2008). Memegang tugas sebagai Ketua Panitia Pendidikan Islam, Guru kelas dan berpengalaman luas sebagai guru mata pelajaran Pendidikan Islam tingkatan 4 dan 5.

Beliau telah berkhidmat di bawah 9 orang Pengetua sepanjang berkhidmat di SMK Kamil ini. Katanya, Pengetua silih berganti, dan beliau baharu hendak meninggalkan sekolah ini. Beliau pernah ditawarkan untuk memegang jawatan pentadbiran tetapi beliau menolak dengan alasannya yang tersendiri.

Selepas bersara beliau bercita-cita untuk bergiat menceburi bidang perniagaan. Wawasan beliau selepas ini adalah untuk menjadi seorang usahawan yang berjaya.

Kata-kata harapan yang beliau ingin tinggalkan kepada semua pelajar SMK Kamil adalah, “ilmu yang dipelajari bukan sekadar diterima tetapi perlu diamalkan dalam kehidupan seharian”.

Manakala kepada sahabat-sahabat guru di SMK Kamil, beliau menyatakan bahawa semua peristiwa yang dikongsi bersama di sekolah ini adalah menjadi kenangan manis, dan sesungguhnya tiada kenangan pahit bagi beliau.

0 comments: