BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS
BAHASA JIWA BANGSA

Tuesday, January 25, 2011

Diari Seorang Guru Pada Minggu Ini

Cukup padat hari-hari yang dilalui pada minggu ini. Jadual tugas pada sebelah pagi seperti sediakala dan terus bersambung hingga ke waktu petang.

Hari ahad, 23 Januari 2011 berlangsung Mesyuarat Pengurus Tingkatan yang bertempat di Dewan Bestari. Bermula pukul 2.10 petang dan berakhir pada pukul 3.30 petang. Pukul 4.30 petang pula aku berkumpul bersama-sama guru Rumah Kuning dan anak-anak murid yang ramai itu sehingga pukul 5.30 petang.

25 Januari 2011 aku menghadiri Mesyuarat AJK Kecemerlangan SPM bertempat di Makmal Fizik 2 dari pukul 2.10 petang dan ditamatkan pada pukul 3.30 petang. Lesu badan yang dirasai terpaksa dibiarkan kerana teringat kepada anakanda yang masih di tadika. Telah ku insafi dengan umur yang sebegini dan berkhidmat hampir 22 tahun begitu cepat rasa penat menguasai diri jika dibandingkan ketika usia muda di awal perkhidmatan. Mengapakah guru 'lama' ini senantiasa menggalas banyak tugas? Tidak adakah rasa simpati kepada ku?

Besok, 26 Januari 2011, satu lagi mesyuarat sedang menanti. Aku pasti akan menghadiri Mesyuarat JK Pusat Sumber Sekolah kerana surat jemputannya sudahpun mengundang. Tetapi mujurnya aktiviti kelab/persatuan dan unit beruniform yang dijadualkan berlangsung esok ditangguhkan oleh SU Kokurikulum. Bukan aku tidak sudi melaksanakan aktiviti berkenaan tetapi memandangkan tiadanya masa dan ruang pada hari berkenaan. Mesyuarat JK PSS sudah pasti paling tidak akan berakhir pada pukul 3.30 petang. Waktu solat? Waktu makan? Anak? Oh.....Nafas ku tarik panjang-panjang untuk mengukir keanjalan jadual waktu diriku yang bergelar seorang guru. Jauh sekali untuk mengeluh, apa lagi merintih ataupun menitiskan air mata minta dikasihani.

Dan jadual mesyuaratku untuk minggu ini diakhiri dengan Mesyuarat Majlis Bestari yang akan diadakan pada 27 Januari 2011 (Hari Khamis) . Juga jika tiada aral yang melintang akan aku hadiri mesyuarat berkenaan kerana aku seorang guru yang mengamalkan nilai-nilai dalam Tonggak 12. Tunggulah mama. Mama akan datang apabila selesai mesyuarat pada petang nanti....

Aktiviti-aktiviti pada minggu ini sebenarnya masih banyak lagi. Ada masa aku akan catatkan. Ini hanya sekelumit diari yang sempat aku letakkan di sini. Jumpa lagi...

0 comments: