BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS
BAHASA JIWA BANGSA

Sunday, January 23, 2011

Kisah Rumput dan Awan

KISAH RUMPUT DAN AWAN
Karya : Musafir Alam

Rumput, tumbuhmu hanya di halaman yang menjadi alas kaki kepada segala makhluk di atas muka bumi. Warnamu yang hijau sungguh mempesonakan. Kadang-kala engkau berkawan dengan embun. Bertambah-tambahlah lagi kesegaranmu sehingga tidak terasa adanya kaki-kaki yang memijakmu. Engkau bertuah kerana tidak jemu-jemu awan gemawan memayungimu. Apatah lagi awan-gemawan itu ada berbagai-bagai jenis. Komulonimbus, omnimbus dan sebagainya. Engkau hanya boleh mendongak melihat wajah-wajahnya. Ada wajah awan yang cukup ceria memayungi kehidupanmu dan engkaupun gembira dengan kehidupan itu.

"Tundukkan wajahmu wahai kawan-kawan! Hari nampaknya nak hujan," pesan
Rumput Segak kepada teman-temannya.

Mereka terus bersedia untuk menerima limpahan air hujan yang bakal dimuntahkan oleh awan-awan yang memayungi mereka. Basah kuyup. Dan kiranya air hujan itu pula bertakung, sudah pastilah rumput-rumput itu akan dibaluti selut seluruh tubuh mereka tatkala air hujan itu kering. Demikianlah nasib rumput di bawah sana. Awan hanya melihat. Adakah mereka bersimpati dengan nasib sang rumput? Mungkin tidak kerana mereka adalah berbeza kedudukan. Apatah lagi awan yang datang bersama mendung dan terus memuntahkan limpahan air hujan itu. Sudah pasti mereka tidak punya belas kasihan kepada sang rumput. Rumput hanya menyimpan perasaan apabila berlakunya gerakan awan-gemawan yang memayungi mereka. Awan hitam yang mendung itu janganlah lagi ke sini.

"Tengok di ufuk sana! Nampaknya awan putih bersih bakal datang ke daerah kita."Kata Rumput Mayang kepada adiknya yang nakal meliuk-liuk itu.

"Iyelah kakak. Adik suka dengan awan itu. Sudahlah wajahnya cantik, baik hati pula. Kita semua sudah pasti tidak kesejukan. Dia datang dengan payungnya yang besar dan kita selesa serta dapat berteduh dengan sempurna. Adik tidak suka dengan awan mendung yang hitam lagi sarat itu."Petah sungguh adik Rumput Mayang berkata-kata. Memang adiknya terkenal dengan sifat lincah dan bijak bila bersuara.

Bahasa rumput kita tidak memahami. Tetapi mungkin demikianlah juga kehidupan sebuah masyarakat rumput yang menjadi makhluk Allah SWT. Walau mereka tidak berpeluang untuk berkata-kata kepada awan tetapi sebenarnya mereka dapat menilai dan menyukai awan yang menyenangkan mereka. Walau mereka hanya menjadi alas tapak kaki tetapi tidak bermakna mereka tidak mampu mengenali jenis-jenis awan walaupun awan itu langsung tidak mengendahkan kehidupan rumput di bawah sana. Dan sebenarnya kehidupan rumput itu akan tetap di situ melihat, menerima dan menilai awan-awan yang memayungi mereka. Sehinggalah ke garis waktu, awan dan rumput itu sama-sama bertembung dalam peristiwa yang benar-benar telah dijanjikanNya.

0 comments: