BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS
BAHASA JIWA BANGSA

Sunday, January 30, 2011

KARANGAN

Soalan Latihan:

1. Anda meminati sesuatu bidang kerjaya yang mencabar dan berisiko. Oleh itu, persediaan awal amat penting sebelum anda mencari pekerjaan tersebut.
Bincangkan persediaan-persediaan yang perlu anda lakukan.

2. Keluarga memainkan peranan penting dalam pembentukan amalan gaya hidup sihat.
Berikan pendapat anda.

3. Sejak akhir-akhir ini, pelbagai pihak terutama masyarakat mula memberikan perhatian serius terhadap gejala penderaan kanak-kanak yang semakin menjadi-jadi.
Tulis rencana tentang usaha-usaha menangani masalah tersebut.
4. Anda akan mewakili sekolah dalam pertandingan syarahan. Tajuk syarahan tersebut ialah “Prasarana Berkualiti Memacu Industri Pelancongan”.
Tulis syarahan itu selengkapnya.

5. Minat membaca buku-buku ilmiah dalam kalangan remaja belum mencapai tahap yang memuaskan. Ibu bapa memainkan peranan penting untuk menggalakkan anak-anak mereka membaca karya-karya ilmiah agar dapat melahirkan generasi yang cinta akan ilmu pengetahuan.
Nyatakan usaha-usaha yang boleh diambil oleh ibu bapa untuk mencapai hasrat tersebut.

6. Dewasa ini, masalah disiplin pelajar semakin serius dan boleh menjejaskan pencapaian akademik dan kokurikulum. Sebagai pelajar, anda berminat untuk menulis sebuah esei untuk dimuatkan dalam majalah sekolah. Tajuk esei anda ialah “Disiplin Asas Kejayaan”.
Tulis esei itu selengkapnya.

7. Pada masa ini masyarakat Malaysia kurang menitikberatkan amalan membaca sedangkan membaca memberikan banyak faedah.
Huraikan peranan yang perlu dilakukan oleh pelbagai pihak untuk memupuk tabiat suka membaca dalam kalangan masyarakat Malaysia.

8. Gejala ponteng sekolah merupakan antara kes disiplin yang paling banyak berlaku di sekolah-sekolah.
Huraikan pendapat anda tentang usaha-usaha yang boleh dilakukan untuk menangani masalah tersebut.

9. Penumpang sering merungut tentang kualiti perkhidmatan pengangkuan awam yang kurang memuaskan.
Ulaskan strategi-strategi yang boleh diambil untuk meningkatkan kualiti pengangkutan awam

10. Semangat patriotisme perlu ada dalam diri generasi muda pada hari ini kerana mereka bakal menjadi pemimpin negara pada masa hadapan.
Bincangkan usaha-usaha yang wajar dilakukan oleh remaja untuk memupuk semangat patriotisme dalam diri mereka.

11. Keprihatinan dan kasih sayang ibu bapa penting dalam menentukan kejayaan hidup anak-anak. Anda ingin menulis rencana untuk disiarkan dalam majalah tempatan berdasarkan pernyataan tersebut.
Tulis rencana itu selengkapnya.
12. Selaku pegawai kesihatan daerah, anda telah dijemput untuk menyampaikan satu ceramah tentang peranan ibu bapa untuk melahirkan keluarga yang sihat.
Tulis ceramah itu selengkapnya.

13. Kegiatan lumba haram dalam kalangan remaja telah menjadi tajuk utama akhbar-akhbar tempatan di negara ini. Masalah ini semakin berleluasa dan membimbangkan pelbagai pihak.
Jelaskan usaha-usaha yang boleh dilakukan oleh masyarakat untuk mengelakkan remaja daripada terlibat dalam perlumbaan haram.

0 comments: